Transportkosten zijn hoger dan ooit en veel bedrijven binnen de agricultuur willen hier veel geld op kunnen besparen. Dit kan met bulklading gedaan worden en je kunt veel vracht in één keer vervoeren. Binnen de agricultuur wordt het transport vooral uitgevoerd door vrachtwagens, maar er is een betere oplossing. Je kunt namelijk met schepen veel meer vervoeren en zo kun je veel kosten besparen. Als je een keer in de haven van Rotterdam bent geweest dan heb je dit vast wel een keer voorbij zien komen. Zo staan er grote tanks op het vasteland en vaak zit hier het bulkgoed in wat vervoert moet worden door schepen en vrachtwagens. Vanuit deze tanks en silo’s wordt het bulkgoed in het transportmiddel gestort en dit wordt vervoert naar de volgende bestemming. Maar welke verschillende soorten bulkbelading zijn er? En hoe wordt het geladen? In dit artikel gaan we dat uitgebreid behandelen en beantwoorden we alle vragen.
Soorten bulkbelading
Bulkbelading is een andere term voor bulkgoed en deze goederen worden niet per stuk verpakt en geladen. Zo gebeurt dit wel met containers, pallets en dozen, maar wordt het juist los in het ruim geladen. Daarnaast wordt het ook los opgeslagen in tanks en silo’s, je kunt deze terugzien in de haven van Rotterdam en Antwerpen. Bulkgoed wordt ook wel stortgoed genoemd en dit komt doordat het gestort wordt bij het laden. Je kunt stortgoed onderverdelen in twee verschillende categorieën dat zijn droge bulk en natte bulk
Droge bulk is kenmerkend aan grote hopen massa vracht in het ruim van een schip. Dit kan ijzererts, graan, steenkool en fosfaten zijn. Deze worden allemaal los in het ruim van het schip gestort en in veel gevallen mag deze vracht niet nat worden. Veel schippers kiezen er daarom voor om het af te dekken, zodat golfslag hier geen invloed op heeft. In sommige gevallen wordt droge bulk ook vervoert door middel van containers. De meeste producten vanuit de agricultuur vallen onder droge bulk
Natte bulk wordt vooral vervoert door middel van een binnenvaarttanker. Deze is kenmerkend aan de pijpleidingen die over het dek van het schip lopen. Zo wordt ruwe olie, olieproducten, benzine en wijn gezien als natte bulk. Vanuit de tanks op het vasteland worden deze vloeistoffen door middel van pijpleidingen naar het schip gepompt. Deze kan de natte bulk eenvoudig opslaan in de tanks die het schip heeft. Een binnenvaarttanker kan eenvoudig 2 tot 4 duizend ton aan natte bulk vervoeren.
Weinig tijd
In de logistieke wereld van transport is er bijna nooit marge voor fouten. Alles moet goed lopen en er zijn veel strakke planningen waaraan gehouden moet worden. Klanten vinden het namelijk niet fijn als hun vracht te laat binnenkomt. Daarom is het van belang dat het beladen van bulk goed verloopt en er weinig complicaties zijn. Het komt wel eens voor dat je met een schip of een vrachtwagen lang moet wachten. Zo kan het zijn dat het laden een stuk langer duurt en dit kan nadelige gevolgen hebben. Als bevrachter van schepen en vrachtwagens is het van belang dat je het zo efficiënt mogelijk uitvoert. Je kunt met een goede communicatie ervoor zorgen dat het laad en los proces soepel verloopt.
Efficiënt laden en lossen is van belang en je moet hiervoor apparatuur aanschaffen van hoge kwaliteit. Veenstra Technology heeft deze apparatuur en dit wordt allemaal door het bedrijf zelf ontworpen. Je kunt ook op verzoek de apparatuur op maat laten maken en dit kan zorgen voor een soepel laad- en losproces.